1. ALLMÄNNA KÖPVILLKOR
Dessa allmänna villkor gäller för dina köp på och användning av vår e-handel på www.monbistro.se.
Villkoren utgör ett avtal mellan dig och Mon B & Friends AB, org. Nr 559519-0405, Fläkstigen 3B, 432 32 Varberg, Sweden.
Köparen är skyldig att ta del av villkoren innan köp. Vid beställning på monbistro.se accepterar köparen de Allmänna villkoren samt vår Integritets- och sekretesspolicy. Mon Bistro förbehåller sig rätten att ändra de Allmänna villkoren. Vår e-handel vänder sig till privatpersoner, avtal ingås med en fysisk person. Vill du ingå ett avtal som juridisk person, kontakta vår kundtjänst här.
2. GÄLLANDE LAG
Dessa Allmänna villkor och eventuella tvister som uppkommer i samband med villkoren vid användning av monbistro.se, eller med köp på webbplatsen, regleras av svensk lag. Mon Bistro kan modifiera eller ändra dessa villkor. Genom att genomföra ditt köp, accepterar du villkoren.
3. INNEHAV AV RÄTTIGHETER
Alla rättigheter, inklusive upphovsrätt av monbistro.se, stannar hos Mon Bistro. All användning av denna webbplats eller dess innehåll, inklusive kopiering annat än för eget personligt, icke-kommersiellt bruk är förbjudet utan skriftlig tillåtelse.
4. BESTÄLLNINGAR
Innan du slutför och betalar kan du granska din order och göra ändringar. Du är bunden till din order när du godkänner våra allmänna villkor i kassan. En order är bekräftad först när den är mottagen av Mon Bistro och betalning har godkänts. En digital orderbekräftelse skickas till angiven e-postadress när du slutfört ditt köp. Detta är ett kvitto/betalningsunderlag för ditt köp i webbshopen. En digital leveransbekräftelse skickas till angiven e-postadress när din order skickas. Detta är ett kvitto/underlag för din leverans.
Vi säljer artiklar som lagerförs samt artiklar som är beställningsvaror. Varans lagerstatus och eventuell leveranstid ses på produktsidan för respektive produkt. Står det inget är det normal leveranstid som gäller. Vi levererar din order samlat, det är alltså den vara med längst leveranstid som bestämmer när du får din leverans. Vi förbehåller oss rätten att inte leverera i händelse av att lagernivån var felaktig vid tidpunkten för ordern. All produktinformation som visas är föremål för ändring, och Mon Bistro reserverar sig rättigheten att, vid behov, ändra information på www.monbistro.se. Vi reserverar oss rättigheten att endast ta emot beställningar från personer över 18 år.
4.1 PRISMATCHNING
Om ni hittar billigare pris på en produkt hos en annan aktör kan ni kontakta oss för att göra en prismatchning. Kontakta vår kundtjänst med underlag i form av giltig offert eller länk till annans hemsida. Vi kan matcha pris om det gäller produkten i samma utförande och med samma leveransalternativ. Vi matchar pris inkluderat frakter. Det gäller att produkten säljs av annan auktoriserad försäljare och att varan inte är en del av en realisation eller lagerrensning. För att använda prismatchning kontakta vår kundtjänst hello@monbistro.se för att lägga din order.
4.2 SAMPLE SALE
Under vår Sample Sale säljer vi utställningsexemplar samt produkter som har utgått ur Mon Bistros sortiment eller av annan anledning inte skall finnas i lager hos oss. Om produkten har en defekt anges detta i produktbeskrivningen och det är upp till köparen att ta del av den här informationen innan köpet genomförs.
KÖP ONLINE: Leveranstiden för Sample Sale-varor estimerar vi till 5-10 arbetsdagar från lagd order på grund av högre belastning än normalt på vårt lager. Vi tillämpar på Sample Sale-varor en fraktkostnad baserad på varans storlek och vikt. Fraktavgiften anges i kassan. Vid utnyttjande av ångerrätt på en Sample Sale produkt tillkommer förutom returfrakt en administrativ avgift på 495kr.
KÖP I BUTIK: För leveransalternativet “Hämta på vårt lager” ansvarar du för att varan hämtas inom en vecka mot uppvisande av din legitimation. Bud behöver legitimera sig själv och köparen.
5. BETALNINGSALTERNATIV
Priser online är angivna i SEK. Mon Bistro förbehåller sig rätten, vid behov, att uppdatera priser på monbistro.se. Mon Bistro hålls ej ansvariga för eventuella valutaförändringar eller valutakurser som uppstår när er betalning sker i annan valuta som bas. Priser visas inom EU inklusive mottagarlandets moms. Priser utanför EU visas utan moms. När du lägger order på monbistro.se kan du välja att betala med kort eller via Klarna (faktura, delbetalning, direktbetalning och Swish). Vid betalning genom Klarna hänvisar vi till deras villkor. www.klarna.com/se/villkor/
6. LEVERANS OCH FRAKT
Leveranstid är beroende på leveransland och val av fraktalternativ. Din order behandlas inom 1-3 vardagar med undantag för ordrar innehållande varor som inte är lagerförda. Mon Bistro tar ej ansvar för eventuella förseningar orsakade i tullhantering.
Om en leverans är försenad eller inte kan skickas på grund av lagersaldo eller andra skäl kommer kunden informeras om detta så snart möjligt och senast 30 dagar efter att ordern lagts. Kunden får då avbeställa och/eller återbetalas utan extra kostnad. Avser ej beställningsvaror.
JUL & NYÅR: De angivna leveranstiderna är preliminära och kan komma att påverkas av pågående kampanjer samt helgstängningar hos våra leverantörer under jul- och nyårsperioden. Under december månad kan även röda dagar medföra förlängda leveranstider jämfört med vad som anges. Vi rekommenderar att beställningar görs i god tid för att undvika förseningar.
6.1 FRAKTKOSTNAD OCH VALUTA
Fraktkostnaden anges i SEK. Frakten kan ses i kassan och uppdateras med att varukorgen uppdateras. Fri frakt över 900 SEK gäller för beställningar inom Sverige.
6.2 EJ UTHÄMTADE PAKET
Mon Bistro ansvarar inte för lämnade paket hos postombud. Kunden blir debiterad för kostnaden av returfrakt och administrativa kostnader.
6.3 TULLAVGIFTER
Beställningar till länder utanför EU kan bli föremål för mervärdesskatt, importtullar och/eller skatter som debiteras när paket når mottagarlandet. Dessa bestäms först när paketet ankommer till lokala tullen i leveranslandet. Mon Bistro kan inte förutse eller kontrollera dessa avgifter. För beställningar till utom EU gäller följande leveransvillkor: Delivery At Place (DAP). Detta innebär att Mon Bistro inte står för moms, avgifter och/eller skatter på beställningar till länder utanför EU. Vi rekommenderar att du kontaktar ditt lokala tullkontor för mer information om regler och avgifter. Det är kundens ansvar att betala extra avgifter för eventuell tulldeklarering.
6.4 TRACKING
När varor lämnar vårt lager kommer ett mail att skickas med trackingnummer för det gods som skickats till dig. Det kan även skickas information till dig från vår fraktpartner med spårningsinformation.
6.5 TRANSPORTSKADOR/UTEBLIVNA VAROR
Om du vid mottagandet av ditt paket upptäcker att försändelsen är synligt transportskadad ska detta reklameras omgående till fraktbolaget, detta gäller både vid hemleverans och när du själv hämtar paketet hos ett ombud. Om du vid uppackning upptäcker att innehållet är skadat eller att varor saknas, är du skyldig att som kund kontakta Mon Bistros kundservice senast inom 3 kalenderdagar från mottagande av varor med ditt ordernummer samt ärendenummer från paketombudet. Kontakta vår kundtjänst här för att reklamera sändningen med bilder på det skadade godset.
7. RETUR OCH ÅNGERRÄTT
Som kund har du rätt att ångra ditt köp mot giltigt kvitto inom 14 kalenderdagar efter att du mottagit dina varor. Produkten måste returneras i oanvänt skick i originalförpackning och med all märkning och dokumentation kvar. Alla returnerade varor skickas tillbaka tillsammans med ordernummer och kontaktuppgifter till vårt lager. Kund står för returfrakt och den korrigeras mot återbetalning för returen. Om returen kan skickas via utlämningsställe är returfrakten 195 sek. Om retur behöver göras genom att hämtas upp i hemmet betalar kunden frakten till självkostnadspris. Kontakta vår kundtjänst för mer info.
Vid retur-transporter av produkter bär kunden det ekonomiska ansvaret om produkterna blir skadade eller inte kommer fram.
Kontakta vår kundtjänst här för returblankett och fraktsedel.
7.1 REKLAMATION
Om du upptäcker ett produktionsfel kan varorna reklameras mot giltigt kvitto eller betalningsunderlag. Produkt som skadats till följd av slitage anses inte vara felaktig. Om möjligt erbjuder vi att reparera defekta produkter. Om det inte går att reparera eller produkten inte längre är tillgänglig har du rätt till full återbetalning inklusive frakt- och returkostnader. Vid godkända reklamationer står Mon Bistro för alla extra kostnader. Mon Bistro följer konsumentköplagen vid reklamationer, för mer information besök konsumentverket.se.
Kontakta vår kundtjänst för att påbörja ett reklamationsärende. Reklamation ska göras när varans fel upptäcks. Tänk på att det kan vara så att du behöver visa på att felet inte beror på användning eller oförsiktighet. Reklamationstiden är tre år från att du mottagit varan.
7.2 ÄNDRING AV ORDER
När du slutfört ett köp och fått en orderbekräftelse börjar vi behandla ordern i vårt system och på vårt lager. När paketet lämnat lagret finns det ingen möjlighet att ändra i din order. Om du upptäcker fel i angivna kontaktuppgifter är det din skyldighet att kontakta kundservice. Mon Bistro har inte ansvar för order som skickats till en felaktigt uppgiven adress av en konsument. Mon Bistro har möjlighet att ändra din order genom att avbeställa, men det finns inte möjlighet att lägga till eller ändra varor.
7.3 BYTEN AV VAROR
Vi utför inte byten, om du vill byta kan du lösa detta genom att göra en retur från din order och göra en beställning på en ny vara.
8. FORCE MAJEURE
Vid händelse av force majeure skjuts våra förpliktelser via monbistro.se upp. Vid händelse av force majeure har både kund och Mon Bistro rätt att häva, helt eller delvis, eventuella avtal utan någon skyldighet att betala skadestånd eller fullfölja några förpliktelser. Med force majeure avses vi i regel, men begränsar oss ej till, naturkatastrofer, krig, strejker, import/exportförbud, transportstörningar samt sjukdom oavsett om detta inträffar hos oss som företag eller hos våra leverantörer.
9. BEDRÄGERI
Mon Bistro förbehåller sig rätten att avbryta och återbetala alla order som misstänks vara genomförda på ett bedrägligt eller på annat skadligt sätt för att säkerställa säkerheten för våra konsumenters transaktioner via monbistro.se. Vi förbehåller oss rätten att även vid behov vidarebefordra transaktionsinformation om så efterfrågas till officiella myndighet eller betalningspartner vid misstanke om bedrägliga transaktioner eller identitetsstöld. Individer som bryter mot ovan regler eller mot begränsning av lösenordsskyddade områden på monbistro.se kan bli föremål för åtal.
10. GDPR
Läs våra fullständiga GDPR-villkor här
Villkor gäller fr.o.m. 2021.09.25 - v3.3